Обов'язковий техогляд скасували. Навіщо?
- 12.07.2011 12:245 липня Верховна рада за ініціативою Віктора Януковича скасувала обов'язковий техогляд для легкових автомобілів, які використовуються в некомерційних цілях. Здавалося б, автомобілісти України можуть зітхнути з полегшенням. Але на ділі гучний прорив ризикує виявитися "пшиком" - ТО доведеться проходити "добровільно-примусово".
Як водій водіям
Президент України крім усього іншого, відомий як досвідчений автолюбитель. У своєму допрезидентском минулому Віктор Янукович був і автослюсарем, і механіком автопідприємства, і навіть генеральним директором Донецького обласного територіального об’єднання автотранспорту. Любов Януковича до автомобілів знайшла відображення навіть на його фамільному гербі, подарованому друзями. Герб вінчає кентавр з кермом в руках. "Кермо на гербі символізує любов президента до автомобілів і вказує на його звання "Заслужений працівник транспорту України". Кермо ще символізує управління, в даному випадку управління спочатку Донецькою областю, а тепер і всією Україною", - відзначає один з авторів і художник герба, член Всеросійського геральдичного товариства (ВГО) Єфим Комаровський. Оскільки друзі подарували Януковичу герб тоді, коли він був Донецьким губернатором, на думку Комаровського, герб слід оновити. Крім всього іншого, російський фахівець з геральдики хоче більш чітко промальовувати кермо в руках у кентавра. Не можна не згадати і спільний автопробіг українського і російського президентів восени 2010 року.
Не дивно, що з часом український президент вирішив зайнятися і долею рядових автолюбителів. 15 січня 2011 року президент в ході засідання керуючої ради Комітету з економічних реформ зробив догану міністру внутрішніх справ Анатолію Могильову. "Я показую вам жовту картку. Техогляд приватного транспорту, який обіцяли скасувати, досі існує. Над людьми продовжують знущатися", - сказав Янукович. "Гарант" вирішив діяти сам і напевно - в квітні 2011 року Янукович ініціював законопроект про негайне скасування техогляду. Як це часто буває з президентськими законодавчими ініціативами, охочих суперечити Януковичу не знайшлося і прийняли законопроект у першому читанні. "У парламенті є багато прихильників ідеї скасування обов'язкового державного ТЕ, і тому я думаю, що він буде прийнятий найближчим часом... І запрацює через кілька місяців", - пояснювала при внесення законопроекту до парламенту представник президента у Конституційному суді України Олена Лукаш. Втім, ці "прихильники скасування обов'язкового державного ТО" до внесення президентського законопроекту по відношенню до техогляду були налаштовані прямо протилежно. Інакше чим пояснити відправлення на доопрацювання законопроекту №5066 авторства Анатолія Гриценка, який теж скасовував обов'язковий техогляд? Як би там ні було, але 5 липня в другому читанні Верховна рада прийняла президентський законопроект у другому читанні. А 8 липня глава держави підписав його. Відтепер обов'язкового державного техогляду не буде. Однак автолюбителі не поспішають радіти. Адже все ж доведеться проходити, нехай і не в ДАІ.
І все-таки він залишається
Здавалося б, скасування техогляду полегшить життя водіям. Адже зникне ще одна стаття витрат. Та й "побічні" побори з боку Державтоінспекції зменшаться. Навіть у самій міліції визнали: з відміною техогляду - втратили мільйони. "Тільки від скасування техогляду транспортних засобів спецфонд МВС втрачає близько 0,5 мільярда гривень", - заявив Могильов
Проте водії не поспішають радіти. Адже збережені кошти їм все-таки доведеться витратити на все той же техогляд. Принаймні так запевняють експерти. "Техогляд скасовується, побори залишаються, змінюється лише їх адресат. Планується, що з схеми ТО будуть виведені підрозділи ДАІ, замість них створять інші схеми, із залученням страхових компаній і сертифікованих станцій техобслуговування. Тобто, 9 мільйонам водіїв так само доведеться витрачати час, проходити крізь процедури, відкуповуватися. Єдина відмінність у тому, що хабарі будуть отримувати не даішники в міліцейській формі, а хабарники в костюмах", - сказав народний депутат Анатолій Гриценко. За його словами, щорічно з водіїв збирають понад 100 мільйонів доларів хабарів. І відмовлятися від цих грошей ніхто не збирається. "Ось і пропонуються різні сурогатні схеми. Якби Янукович дійсно хотів відмінити техогляд, він би міг запросто дати команду Чечетова, щоб провладна більшість проголосувала за мій законопроект", - резюмував Гриценко.
Вже після ухвалення президентського законопроекту в другому читанні, висловили свої побоювання і страховики. "З вступом у силу нового закону, страхова компанія буде зобов'язана надати поліс ОСЦПВ (обов'язкове страхування автоцивільної відповідальності - ред.), навіть якщо автомобіль знаходиться в несправному стані, оскільки відповідальність за технічний стан автомобіля, за законом про дорожній рух лежить безпосередньо на водії. При цьому, при розрахунку вартості поліса "автоцивілки" страхові компанії будуть застосовувати коефіцієнти, враховуючи страхові ризики", - пише голова правління страхової компанії "Брокбізнес" Вадим Загребной. "Якщо раніше "автоцивілка" перевірялася тільки при виникненні аварії, або у разі порушення правил дорожнього руху, то тепер вона є обов'язковим документом, що підтверджує право керування автомобілем", - стверджує він. Як відзначає Загребний, для тих водіїв, хто надасть довідку про технічний стан автомобіля, обов'язковий страховий поліс обійдеться набагато дешевше, ніж для тих, хто захоче застрахуватися без будь-яких документів про техогляд. На думку Загребного, при набуття законом чинності з 4 серпня страховий ринок ОСАЦВ чекає переділ. "Агенти страховиків, що працюють біля ДАІ, втратять свій бізнес, а ось ті страхові компанії, які мають партнерські відносини з сертифікованими СТО, отримають значне збільшення обсягів продажів. На СТО автовласникові однозначно буде запропоновано поліс автоцивілки, від якої він не зможе відмовитися", - відзначає страховик. Не все так просто і з іншим видом страхування КАСКО. "Прийняття цього закону ніяк не позначиться на КАСКО", - пише Загребной. Тим не менш, він відзначає, що автовласникам, які будуть страхувати свій автомобіль за КАСКО, все одно доведеться проходити техогляд. "Жодна страхова компанія не візьме на страхування транспортний засіб, якщо не буде експертного висновку про стан автомобіля. Більш того, законом вводиться адміністративна відповідальність страховика у вигляді штрафу за продаж страховок без наявності у водія документів про технічну справність транспортного засобу, яке підпадає під обов'язковий техконтроль", - резюмує страховик.
Таким чином, скасування обов'язкового державного техогляду не позбавила водіїв від необхідності проходити. Змінився лише одержувач грошей. Раніше це було ДАІ. Тепер це сертифіковані служби технічного обслуговування. Адже жодна з українських страхових компаній не захоче ризикувати і "підставлятися під штраф, продаючи водієві страховку без наявності документів про технічну справність автомобіля. До речі, і в цьому випадку Україна пішла второваним російському шляху. У РФ теж передали ТО з державних в приватні руки". Подібний законопроект Дума прийняла в другому читанні 14 червня 2011 року. Результат не змусив себе чекати: якщо раніше в ДІБДР росіяни платили близько 600 рублів (300 - держмито, 300 - сам техогляд), то тепер за все той же ТО рядовий росіянин платить в п'ять разів більше - близько 3000 рублів. Втім українські страховики не втомлюється запевняти: на їх вартість полісів скасування ТО не вплине. Щоправда, свого слова ще не сказали власники станцій технічного обслуговування.
Коментарі (0)
Другие новости:
- 13.12.2024 15:47
- 11.12.2024 16:56
- 09.12.2024 20:24
- 06.12.2024 23:20
- 06.12.2024 18:24
- 06.12.2024 17:19
- 06.12.2024 15:44
- 03.12.2024 16:53