Валерію Гергиеву вдався конкурс Чайковського 2011
- 03.07.2011 19:46У Москві завершився XIV Міжнародний конкурс імені Чайковського.Завдяки Валерію Гергиеву конкурс після багатьох років застою отримав всі ознаки сучасності: вперше всі виступи і репетиції транслювалися в інтернеті, було зібрано видатне за складом журі та змінена система голосування.Однак незважаючи на всю прозорість чутки, інтриги і скандали нікуди не зникли. Вони-то і стали головним аргументом на користь того, що конкурс відбувся.
Про намір зробити конкурс максимально відкритим і прозорим Гергієв заговорив відразу ж після того, як два роки тому очолив оргкомітет змагання. Він обіцяв зібрати "дуже авторитетне і морально чисте" журі і повністю дотримав свою обіцянку.Складно уявити собі більш представницьке журі у конкурсі піаністів: Баррі Дуглас, Мішель Берофф, Юхим Бронфман, Пітер Донохоу, Денис Мацуєв - це лише частина суддівської колегії.
Вистачало гучних імен і в журі інших спеціальностей - скрипалів судили Анна-Софі Муттер і Леонідас Кавакос, віолончелістів - Маріо Брунелло, Кшиштоф Пендерецький та Давид Герінгас, вокалістів - Рената Скотто і Олена Образцова.Очікувалися також Тереса Берганса і Ферруччо Фурланетто, але вони не змогли приїхати в Росію. Деякі складнощі виникли і з фортепіанним журі - через хворобу не зміг приїхати Володимир Ашкеназі.
Гергієв також розділив конкурс на два міста - Москву (фортепіано і віолончель) і Санкт-Петербург (скрипка і вокал) і запросив на посаду генерального директора конкурсу американця Річарда Родзінського.Саме Родзинський ввів нову для конкурсу Чайковського систему оцінок під назвою Scores of Harmony - спеціальна комп'ютерна програма аналізує оцінки членів журі і підводить підсумок.Програма влаштована так, що вона усереднює все дуже високі або дуже низькі оцінки журі, зводячи до мінімуму необ'єктивність і вплив авторитетних суддів на кінцевий результат.
Вся ця автоматизированность, інтернаціональність і відкритість конкурсної процедури вселяли надію на об'єктивність, з чим публіці було вкрай складно змиритися, адже конкурс - це емоції: мало того що це музика, це ще й змагання.Багато суперечок було, зокрема, про те, чому результати оголошують так довго, якщо бали підраховує програма. Багато хто задавався питанням, чому після завершення кожного туру результатів чекають по годині, чи немає тут якоїсь каверзи?А вже коли член журі фортепіанного конкурсу бразилець Нельсон Фрейре покинув Москву перед початком другого туру, публіка розгорнулася щосили.
Оргкомітет конкурсу виступив лише через три дні після поспішного від'їзду Фрейре, пояснивши його "знемогою" і насиченим концертним графіком. Проте чутки, що мають особливу принадність на будь-якому музичному змаганні, виявилися куди цікавіше.Народна версія демаршу Фрейре свідчить, що він виїхав з Москви через незгоду з результатами першого туру у піаністів, що трохи підриває враження про комп'ютерну раціональності суддівських рішень.Нібито бразильський музикант залишився незадоволений тим, що в другий тур пройшов Філіп Копачевський, якого лобіював сам Денис Мацуєв.
У другому турі фортепіанного конкурсу ситуація стала ще драматичніше.Коли 24 червня журі оголосило п'ятьох фіналістів, публіка у Великому залі Консерваторії підняла справжній бунт: у фінал не пройшов головний улюбленець слухачів і фаворит критики Олександр Лубянцев (з ним відсіявся, до речі, і Копачевський).Глядачі відмовилися розходитися, влаштувавши Лубянцеву овацію, і проводили журі вигуками "Ганьба".Розлад у публіки викликало і відсутність у фіналі яскравого російського піаніста Едуарда Кунца, який не пройшов навіть у другий етап другого туру, маючи в активі більше десятка перших премій на міжнародних конкурсах.
Публіка і критика не дорахувалися улюбленців і в інших номінаціях - багатьох здивувала відсутність у списку фіналістів скрипаля Андрія Баранова, віолончеліста Девіда Еггерт і сопрано Ольги Пудової. Після цього проти журі піднялася хвиля критики - як з боку відвідувачів форумів на ForumKlassika.Ru (здатних кого хочеш порвати на шматки), так і зі сторінок газет та інтернет-ЗМІ.Лубянцев став останньою краплею, після нього журі конкурсу пригадали і не пройшов попередній відбір Юрія Фаворіна, лауреата конкурсу королеви Єлизавети в Брюсселі, який не поступається по престижу конкурсу Чайковського, і раптове зникнення Нельсона Фрейре, і кумівство,від якого Гергієв так хотів конкурс позбавити.
Тут же розкрилися "істинні" механізми вибору переможців. Вихід у фінал кореянки Йол Юм Сон пояснили тим, що їй протегує Родзинський, а навчається вона у професора Ар'є Варді, "з яким ніхто не хоче сваритися".Українця Олександра Романовського, як виявилося, просуває відома покровителька мистецтв японська мільярдерка Йоко Нагае Ческин, яка колись рівно таким же чином вивела в люди Максима Венгерова, а крім того - у нього педагог в журі (Дмитро Алексєєв).З іншими фіналістами теж не все було чисто: у переможця Данила Трифонова педагог (Сергій Бабаян) був у журі відбіркового туру і навіть у 17-річного корейця Чо Сенг Чжин знайшлися свої впливові захисники. Тільки Олексій Чернов був без протекції (і отримав в результаті п'яте премію).
Говорили також, що свою роль зіграло лобі виробників роялів: Лубянцев грав на італійському Fazioli, на відміну від більшості учасників другого туру, які віддали перевагу авторитетний Steinway.Представник цієї фірми після оголошення фіналістів шепотівся з Романовським - і, на думку глядачів, робив це дуже багатозначно (нашептав йому в підсумку четверту премію).
Інший скандал стався на конкурсі віолончелістів і не мав нічого спільного з музикою. Під час репетиції фінального виступу, що транслювалася в прямому ефірі, диригент Марк Горенштейн звернувся до оркестру, допустивши образливе висловлювання на адресу віолончеліста Нарікаючи Ахназаряна."Нехай вас зовсім не турбує, що грає цей талант, піднесений нам, цей 'аул' ... Ви будете грати зі мною", - сказав він. На цьому для Горенштейна конкурс закономірно закінчився, він повинен був диригувати у фіналі, але був знятий "через хворобу".Гергієв відреагував на інцидент дуже жорстко: "Це те, чого не повинно бути".
У тому, що жоден скандал від публіки приховано не був, - велика заслуга Гергієва.І конкурс у нього за зовнішніми ознаками вийшов дуже хороший: успішно виступили звично віртоузние азіати, переможці - при всіх "але" - ні в кого питань не викликають, а що стосується "невдах" конкурсу, то Гергієв пообіцяв, що ніхто з не пройшли у фінал,але помічених публікою музикантів не буде забутий.Лубянцев, приміром, незабаром дасть концерт у Маріїнському театрі, а Едуард Кунц вже підписав контракт з Yamaha і став солістом Московської філармонії. Всім переможцям гарантований грошовий приз у сумі 20 тисяч євро і трирічні гастролі в Росії і за кордоном.
Лауреати XIV Міжнародного конкурсу імені Чайковського:
Фортепіано
Перша премія - Данило Трифонов (Росія)
Друга премія - Йол Юм Сон (Південна Корея)
Третя премія - Сенг Чжин Чо (Південна Корея)
Четверта премія - Олександр Романовський (Україна)
П'ята премія - Олексій Чернов (Росія)
Скрипка
Перша премія - не присуджено
Друга премія - Сергій Догадин (Росія) і Ітамар Зорман (Ізраїль)
Третя премія - Джехье Лі (Південна Корея)
Четверта премія - Найджел Армстронг (США)
П'ята премія - Ерік Сільбергер (США)
Віолончель
Перша премія - Нарек Ахназарян (Вірменія)
Друга премія - Едгар Моро (Франція)
Третя премія - Іван Карізна (Білорусія)
Четверта премія - Норберт Ангер (Німеччина)
П'ята премія - Умберто Клерічі (Італія)
Сольний спів (жінки)
Перша премія - Сун Янг Сео (сопрано, Південна Корея)
Друга премія - не присуджено
Третя премія - Олена Гусєва (сопрано, Росія)
Четверта премія - не присуджено
Сольний спів (чоловіки)
Перша премія - Чжонмін Парк (бас, Південна Корея)
Друга премія - Енхбат Амартувшін (баритон, Монголія)
Третя премія - не присуджено
Четверта премія - не присуджено
XIV конкурс Чайковського, можливо, був не ідеальним, - не відбувся ще такий конкурс, з якого всі пішли б задоволеними, - але зробив величезний крок вперед.Це і поява в конкурсній програмі сучасної музики, і онлайн-трансляцію концертів, і постійно оновлюваний блог, і багато іншого, що допоможе повернути конкурсу розтрачений за останні 30 років статус.
Незважаючи на те що конкурс завершився, одна інтрига все ще зберігається - це ім'я володаря Гран-прі. Його оголосив 2 липня після гала-концерту переможців у Санкт-Петербурзі, і до того часу, хочеться сподіватися, незадоволених не залишиться.
Автор: Олексій Каданер
Довідка: Гран-прі конкурса ім. Чайковського 2011 отримав піаніст Даніїл Тріфонов (Росія)
Джерело: http://www.lenta.ru
Коментарі (0)
Другие новости:
- 21.11.2024 14:56
- 15.11.2024 13:14
- 15.11.2024 12:27
- 08.11.2024 11:46
- 31.10.2024 11:40
- 30.10.2024 09:01
- 29.10.2024 16:37
- 29.10.2024 09:25