Тенденції виборчої кампанії у Чернівецькій області. Погляд ГМ Опора
- 19.10.2010 15:27ТЕНДЕНЦІЇ ВИБОРЧОЇ КАМПАНІЇ У ЧЕРНІВЕЦЬКІЙ ОБЛАСТІ. ПОГЛЯД ГМ ОПОРА»
15-го жовтня Чернівецьке представництво Громадянської мережі ОПОРА презентувало результати громадського спостереження за місцевими виборами, що проходить в рамках національної кампанії. На прес-конференції в Українському Народному Домі представники ОПОРИ представили свій погляд на тенденції, які характерні для Чернівецького регіону на цьому етапу місцевих виборів. Також було подано факти про конфліктні ситуації, пов’язані з роботою виборчих комісій.
1. Процес висування та реєстрації кандидатів у депутати та на посади голів територіальних громад
У Чернівецькій обласній ТВК зареєстровано 29, у Чернівецькій міській ТВК 33 організації місцевих організацій партій. Загалом процес висування кандидатів мав часто формальний характер. Наприклад, зафіксовано випадки, коли в статутах партій передбачається таємне голосування, тоді як в бюлетенях, навпроти визначених раніше кандидатів вже були проставлені рекомендовані політрадою номери в списку.
Найбільш напруженими виявилися партійні конференції «Нашої України» та ВО «Батьківщини», на яких обиралися кандидати від цих партій в Обласну раду. Так, запланована на вівторок 28 вересня конференція «Нашої України» ніяк не могла дійти згоди щодо кандидатур і узгоджувала це питання впродовж декількох днів. Як на обласній, так і на міській конференціях ВО «Батьківщини» було помітне протистояння між народним депутатом Гасюком Петром Петровичем та окремими членами партії. Пан Гасюк, не соромлячись присутніх журналістів та спостерігачів, у своєму виступі наголосив на тому, що «в сучасних умовах в списках ВО «Батьківщина» мають бути надійні люди, на яких можна покластись, а не бізнесмени і директори». Проте, в результаті в списках цієї партії опинились ті ж «бізнесмени і директори».
В окремих випадках спостерігачам ГМ ОПОРА, які представлялись журналістами газети «Точка ОПОРИ», зареєстрованої згідно чинного законодавством України, було відмовлено у присутності на партійних конференціях. Зокрема, відзначились своєю «прозорістю» Республіканська партія України, Партія зелених України та ПСПУ.
2. Основні види агітації, які використовують кандидати в області
Агітаційна кампанія поступово набирає обертів. Згідно закону «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» друк агітаційних матеріалів можна здійснювати, використовуючи тільки виборчі фонди місцевих організацій партій та кандидатів, розпорядником яких є уповноважені особи партій, реєстрацію яких, в свою чергу, ТВК розпочали тільки наприкінці минулого тижня. Тому до цього часу, агітація носила не прямий характер із рекламою всеукраїнських партій та лідерів та зображеннями місцевих політиків, адже рекламні матеріали без символіки партії та заклику голосувати не вважаються агітацією.
Довготермінові спостерігачі ГМ ОПОРА відзначають, що в районах Чернівецької області на даний момент агітаційних матеріалів (зовнішня реклама) значно менше, ніж в обласному центрі. Зате, для агітації в районах активно використовуються друковані ЗМІ обласного і районного рівнів, в яких значно побільшало «джинси». У румуномовних районах учасники виборчого процесу використовують в якості рекламного майданчика друковані ЗМІ румунською мовою.
3. Робота виборчих комісій
Будь-яких підстав вважати упередженою роботу ТВК на даний момент немає, комісії працюють злагоджено, без конфліктів у дуже напруженому режимі. Законодавець відвів обмаль часу для організації і проведення виборів, що подекуди призводить до конфліктів.
Як приклад, можна вважати випадок оскарження депутатом Обласної ради та кандидатом в депутати рішення ОВК про внесення змін в округи №9 і №11 (між ними обміняли села). Дії ОВК були мотивовані бажанням збалансувати кількість виборців, проте, ОВК не вклалася в часові рамки відведені законодавством.
Показовим прикладом «обмеженості в часі учасників виборчого процесу» є й наступний факт. 11 жовтня ввечері відповідно до закону Чернівецька міська виборча комісія провела жеребкування надання ефіру для міських організацій партій і вже з 13 жовтня почав надаватись ефірний час для агітації. І не дивно, що частина партій не встигла підготуватися до ефіру, а глядачі на місцевому телеканалі споглядали з десяток хвилин заставку, що «ефірний час наданий для такої партії». Схожа ситуація склалася і з рішенням Обласної виборчої комісії, де на засіданні 13 жовтня представник НРУ висловлював претензії в тому що, ОВК не повідомила про ефір, який надавався цій партії того ж таки дня. Відповідно до закону ОВК дала оголошення в ЗМІ, проте не зобов’язана повідомляти партії.
Слід звернути увагу також на матеріально-технічне забезпечення комісій. Чого вартий факт, що тільки наприкінці минулого тижня ТВК отримали примірники Закону в друкованому вигляді, тай то по три штуки на всю комісію. До речі, кошторис Обласної виборчої комісії на канцтовари складає всього 800 грн.
4. Адміністративний ресурс.
Свідчення про використання адміністративного ресурсу надходять з усіх районів Чернівецької області. Відмінною ознакою використання адміністративного ресурсу від попередніх виборів є його цільова аудиторія. Так, раніше тиск в основному здійснювався на самих виборців із примушуванням голосувати за ту чи іншу силу. Зараз під адміністративний тиск попадають керівники та члени партій, депутати, голови рад, бізнесмени, керівники державних установ, підприємств будь-яких форм власності і т.д.
Наявні факти відмов потенційних кандидатів висуватись від опозиційних партій через тиск та погрози. Зафіксовано випадки прямої заборони працівникам бюджетної сфери балотуватися від опозиційних партій під загрозою бути звільненим з роботи, погрози порушення кримінальних справ та проведення перевірок відповідними контролюючими органами, звільнення потенційних кандидатів з займаних посад, втручання у виборчий процес посадових осіб.
На разі Чернівецьке представництво ГМ ОПОРА не має можливості оприлюднити факти, через відмову інформаторів публічно виступати із відповідними заявами. Проте, всі свідчення зафіксовані та подані в закритих частинах звітів.
Вперше основною і монопольною технологією на виборах стає жорсткий адміністративний ресурс спрямований в першу чергу на місцеві еліти, які висловили намір брати участь у виборчих перегонах. В умовах коротких часових рамок проведення кампанії ця технологія видається таки найефективнішим засобом підпорядкування під «владну вертикаль» майбутньої місцевої влади, незалежно від того, хто буде обраний, та зводить нанівець принципи самих виборів, підриваючи при цьому й так невисокий рівень довіри громадян до демократичного процесу.
За детальнішою інформацією звертайтеся до координатора кампанії громадського спостереження за виборами ГМ ОПОРА у Чернівецькій області Тимощук Назар тел.: 063-628-6771, 050-910-49-08 n.tymoshchuk@opora.org.ua
ГМ ОПОРА і надалі відслідковуватиме хід виборчої кампанії і оперативно інформуватиме журналістів щодо порушень норм та принципів чесних виборів.
Ще по темі: Фото Чернівці, Чернівці вночі фото, день міста Чернівці 2010
Всі кандидати в депутати Чернівецької міської ради . Список
Коментарі (0)
Другие новости:
- 29.11.2024 09:02
- 25.11.2024 18:01
- 25.11.2024 17:44
- 21.11.2024 14:56
- 15.11.2024 13:14
- 15.11.2024 12:27
- 08.11.2024 11:46
- 07.11.2024 17:56