Бюджетна система України – огляд за І півріччя 2009 року та перспективи розвитку у 2010 році
- 07.10.2009 20:237 жовтня 2009 р. Збереження негативної динаміки соціально-економічного розвитку було причиною того, що в
І півріччі 2009 року крім передбаченого бюджетними показниками скорочення надходжень податку на прибуток спостерігалося зниження обсягів й інших джерел наповнення консолідованого бюджету: податку на додану вартість, доходів від операцій з капіталом, цільових фондів. Місцеві бюджети недоодержали в запланованих обсягах податок з доходів фізичних осіб, єдиний податок, плату за торговельний патент, практично не наповнюються бюджети розвитку, за рахунок яких здійснюються капітальні вкладення.
Слабка динаміка наповнення доходної частини бюджету стала однією з основних причин для поновлення роботи з реформування бюджетного й податкового законодавства. 23 червня 2009 року Верховною Радою України було затверджено зміни в Бюджетний кодекс, які згодом були ветировані Президентом і не набули чинності. Крім того, знову було повернуто авторам проект Податкового кодексу України, і ймовірність прийняття доопрацьованого законопроекту до початку наступного бюджетного року невелика. У результаті здійснення бюджетної і податкової політики держави в 2010 році проводитиметься без очікуваних позитивних змін законодавчої бази, що суттєво обмежує можливості щодо наповнення доходної частини бюджету в новому бюджетному періоді.
Незважаючи на це, 15 вересня 2009 року Уряд зареєстрував законопроект «Про Державний бюджет на 2010 рік», при розробці якого було взято до уваги змінені норми бюджетного й податкового законодавства. Цей підхід є виправданим з економічної точки зору, але може створити значні складнощі під час прийняття законопроекту за основу. Орієнтація на оптимістичні макроекономічні показники на 2010 рік, відсутність необхідних змін законодавчої бази, невисокі показники наповнення доходної частини в 2009 році й непідкріплений ресурсною базою суттєвий ріст соціальних стандартів (у випадку прийняття в остаточній редакції закону про підвищення мінімальної зарплати й прожиткового мінімуму) створюють передумови до того, що Державний бюджет у наступному році буде досить напруженим.
В умовах нестачі бюджетних надходжень і зростання потреби в додаткових ресурсах для реалізації антикризових мір, боргова політика держави, як і в поточному бюджетному періоді, визначатиметься необхідністю фінансування першочергових поточних витрат бюджету. Очікується, що пряме боргове навантаження Державного бюджету залишиться на помірному рівні, хоча й збереже тенденцію до зростання в результаті запланованого покриття дефіциту бюджету за рахунок випуску облігацій внутрішнього держборгу, а також збільшення зовнішнього боргу в гривневому еквіваленті внаслідок девальвації національної грошової одиниці. Динаміка прямого муніципального боргу в наступному році залежатиме від обсягу коштів, залучених у місцеві бюджети з єдиного казначейського рахунку. При цьому збільшення обсягів муніципальних запозичень, у тому числі шляхом випуску облігацій, буде обмежуватися збереженням негативної динаміки розвитку ринку капіталу.
Коментарі (0)
Другие новости:
- 24.12.2024 11:21
- 24.12.2024 11:08
- 19.12.2024 11:12
- 18.12.2024 19:03
- 16.12.2024 13:12
- 13.12.2024 15:47
- 11.12.2024 16:56